منتديات الباحثين في الدراسات الخاصة بمترجمي العربية وتأهيل المترجمين

Forums for Scholars and Researchers in Arabic Translation and Interpreting Studies and Training

عن علوم السياسة

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • عن علوم السياسة



    قبل أن نشرع في تناول موضوعنا الأساسي وهو دراسة السياسة وما يتصل بها من نظم الحكم المعاصرة اعتقد انه من الملائم هنا أن نشير إلى العلوم الاجتماعية أشاره عابره على أساس أن السياسة فرع من فروع العلوم الاجتماعية الأساسية ومن اقدمها وان بدت العلوم الاجتماعية للنظرة غير الفاحصة أو غير المدققة على أنها اقل شأناً من العلوم الطبيعية وخاصه في مجال التطبيق إلا أنها أي العلوم الاجتماعية غير ذلك فقد أثبت التطبيق العملي لمختلف فروع العلوم الاجتماعية فعاليتها بدرجه تفوق في كثير من الأحيان فعالية العلوم الطبيعية ودرجه تأثيرها في توجيه بل تحويل حياه الإنسان المعاصر وسلوكه.
    من اليسير على الدارس المدقق بل غير المدقق أن يلاحظ أثر وسائل الدعاية والدعوة في المجتمعات الشمولية وأثر الإعلان في البلدان الرأسمالية فمما لا شك فيه أن هذه الوسائل التي ابتدعتها علوم المجتمع لها من الأثر في تحويله حياه الناس ما يفوق تفتيت الذرة.

    ويختلف موقف النظرية والتطبيق في العلوم الاجتماعية عنه في العلوم الطبيعية في التقدم في النظرية بالنسبة للعلوم الطبيعية يتوقف على مدى نجاح التطبيق العملي بينما يحدث العكس في العلوم الاجتماعية إذ يبدو التطبيق العملي اكثر تقدما من النظرية ومن ثم هناك تباين واضح بين فعالية تطبيق العلوم الاجتماعية وحاله الفوضى بالنسبة لنظريتها فلا يتفق أو يتوافق علماء الاجتماع على سبيل المثال على التعاريف الأولية والمفاهيم الأساسية الخاصة بعلم الاجتماع فنجد كل واحد منهم يتحدث بلغته ومفاهيمه الخاصة مما يؤدي بالتالي إلى صعوبة الاتصال أو التلاقي في ما بينهم وهذا شيء واضح ويسير ويستطيع أن يقف عليه أي دارس لتراث العلوم الاجتماعية والعلوم الطبيعية بالرغم من ذلك النظرة العامة إلى العلوم الاجتماعية تشير إلى أنها اقل تطوراً





    Before focusing solely on our major subject of study in this book, which is the study of politics and pertinent contemporary forms of governance, I feel it prudent to briefly mention the social sciences, since politics is one of its oldest branches. The social sciences may appear, to the untrained eye, to be less profound than the natural sciences, especially in their application. The fact, however, is quite the contrary. Several branches of the social sciences have proven their success in guiding and in many cases influencing the life and behavior of modern man better than natural sciences have. The careful student, even those who are not so careful, will easily notice the effects of propaganda in totalitarian societies and those of advertising in capitalist societies. The social sciences invented these media of propaganda and proved that they could influence the lives of humans more than the breaking up of an atom could.

    The status of theory and application differs from that of the natural sciences in the social sciences. In natural sciences, the viability of a theory is determined by the success of its application. In the social sciences, however, the opposite is true since the practical application seems to be much more advanced than the theory. As a result, there is a considerable discrepancy between the efficiency of the social sciences and the chaotic state its theories are experiencing. There is, for instance, no unanimity among sociologists as to the basic definitions and concepts in sociology. Every sociologist has their own way of expressing their ideas, which makes it difficult for them to communicate and agree. This is so clear that anyone studying the heritage of the social and natural scientists can readily see it. It is apparent from a bird’s eye view of social sciences that these are less developed in comparison with the natural sciences.

  • #2
    Whiteboard of January 16th, 2021. Attached!
    Attached Files

    Comment

    What's Going On

    Collapse

    There are currently 34878 users online. 31 members and 34847 guests.

    Most users ever online was 34,878 at 05:20 AM on Today.

    About us
    The Arabic Interpreters Forums is a place for trainees and professionals to meet and discuss issues related to their self-development.
    Follow us
    Privacy Policy
    BACK TO TOP
    Working...
    X