منتديات الباحثين في الدراسات الخاصة بمترجمي العربية وتأهيل المترجمين

Forums for Scholars and Researchers in Arabic Translation and Interpreting Studies and Training

Forms of Enrichment Activities: Sample

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forms of Enrichment Activities: Sample


    Third: Forms of Enrichment Activities
    1. Enrichment Activity during school (in a crisis).
    • It means enhancing an activity in fundamental subjects such as Arabic language, English language, Maths and Sciences in order to support public and general academic outcomes. It applies in schools’ facilities in which education is transformed from abstract theoretical to applied education, which in turn supports higher rates of self-learning at the expense of traditional learning. It enhances the moral and material reinforcements that learning is built on, allowing learners to practice life skills, which further develops conditions of an enjoyable learning environments. Through activities that enriches dialogue and motivate the learners to investigate, research, interpret, think, criticise, propose, hypothesise, consider other opinions, and make their own decisions. This is a form of activity that is apart of weekly lessons for each class, covering two sessions, ninety minutes for one school period and seventy minutes for two school periods in two consecutive semesters. Consider flexibility when dealing with learners enduring a crisis that may cause anxiety, impeding their learning process, especially when they do not attend school in emergencies. Teachers in learning support provide students with supporting activities to compensate for any educational loss. It is included in the school’s development plan, provided that the proposed activities are taken into account in the academic achievement of learners in these subjects.
    1. Enrichment activity during school after a crisis.
    • It means the activity in which cognitive concepts distributed. Each concept falls on one or more activity and is presented to the learner in methods to achieve engagement, fun and dialogue which the learner follows to discover and elicit lessons and messages embedded in the activity. Cognitive concept can be combined into four axis, civil values, ideals, communication and thinking skills. The environment, the work, the beauty and the appreciation of art.


    ثالثًا: أشكال النشاط الإثرائي

    1. النشاط الإثرائي داخل المدرسة: (فترة الأزمات)
    ويقصد به النشاط المثري في المباحث الأساسية: اللغة العربية، واللغة الإنجليزية، والرياضيات والعلوم؛ بهدف دعم النتاجات الأكاديمية العامة والخاصة لها، ويطبق داخل المدرسة بمرافقها المتنوعة، وفيه يتحول التعليم من التعليم النظري المجرد إلى التعليم التطبيقي العملي الذي يرفع من نسب التعلم الذاتي على حساب التعليم، ويرفع من التعزيز المعنوي والمادي الصانع للتعلم الذي يؤهل المتعلم لممارسة مهارات الحياة، ويطور شروط البيئة الصفية الحاضنة للتعلم الممتع، وذلك عن طريق نشاطات تذكي الحوار وتحفز المتعلم إلى الاستقصاء والبحث، وتثير التفكير والنقد واقتراح الفرضيات وتعدد الآراء واتخاذ القرارات. وهذا الشكل من النشاط يكون ضمن برنامج الدروس الأسبوعي لكل صف بحيث يغطي حصتين مقررتين متتاليتين (90) دقيقة لمدارس الفترة الواحدة، و(70) دقيقة لمدارس الفترتين لفصليين دراسيين متتالين حين انتظام التعليم في المدارس، مع مراعاة توافر المرونة في التعامل مع الأزمات التي قد تسبب اضطرابًا في سير العملية التعليمية للمتعلمين بعد غيابهم الطارئ عن المدارس. ويقدم معلمو المباحث المذكورة هذه الأنشطة المساندة لتعويض الفاقد التعليمي للمتعلمين، وتدرَج في خطة المدرسة التطويرية، على أن تراعي الأنشطة المقترحة التحصيل الأكاديمي للمتعلمين في هذه المباحث.
    1. النشاط الإثرائي داخل المدرسة (بعد الأزمات)
    ويقصد به النشاط الذي تتوزع فيه المفاهيم المعرفية؛ إذ يُسقَط كل مفهوم على نشاط أو أكثر، ويقدم للمتعلم بطرائق وأساليب تحقّق الانخراط والمتعة والحوار الذي يدفعه لاكتشاف العِبَر والرسائل المضمّنة في النشاط واستنباطها. ويمكن دمج المفاهيم المعرفية في أربعة محاور هي: القيم والمثل المدنية، ومهارات التفكير والتواصل، والبيئة والعمل، والجمال والتذوق الفنّي

What's Going On

Collapse

There are currently 84198 users online. 39 members and 84159 guests.

Most users ever online was 84,198 at 08:05 AM on Today.

About us
The Arabic Interpreters Forums is a place for trainees and professionals to meet and discuss issues related to their self-development.
Follow us
Privacy Policy
BACK TO TOP
Working...
X